Kjøps- og garantivilkår
Willab Garden NUF, org.nr. 994 680 692 - blir i teksten kalt WG. Vi gjør oppmerksom på at en bestilling hos WG er å betrakte som en avtale om godkjenning av samtlige kjøpsvilkår og garantiforpliktelser nedenfor. Vilkårene gjelder fra den 1 mai 2022.
Betaling
Faktura
Betalingsvilkår er 10 dager netto, etter vanlig kredittvurdering. WG har eiendomsrett til varene frem til full betaling er mottatt. Det ilegges morarente, p.t. 1,5 % pr. måned, samt lovfestet innkrevingsgebyr ved utestående betaling.
Forskuddsbetaling
Vi tilbyr forskuddsbetaling som betalingsalternativ. Kontakt oss for mer informasjon.
Delbetaling
WG kan i samarbeid med Klarna tilby flere kredittalternativer ved kjøp gjennom våre nettsider; 6-36 måneders delbetaling, betal som du vil. Du finner mer informasjon hos Klarna.
Vi tilbyr også Klarna kortbetaling, for Klarna-spørsmål ring: 21 04 96 00
Personopplysninger
WG behandler personopplysninger konfidensielt og bruker dem utelukkende ved kredittvurdering og for å kunne kontakte deg som kunde. Vi følger retningslinjerne i GDPR.
Leveringsvilkår
Leveringstider
Lagervarer sendes normalt innen 1–5 arbeidsdager. Etter dette trenger transportøren opptil en uke for å levere ordren. I høysesongen kan leveringstiden bli noe lengre. Det står alltid oppført beregnet leveringsuke på din ordrebekreftelse. Endring av beregnet leveringsuke medfører alltid et ombookingsgebyr på 1 000,- for deg som kunde.
Fri frakt
Vi leverer fraktfritt til alle adresser på Norges fastland eller forbindelser som inkluderes av Statens vegvesens ferjer på riksvegnettet. Fri frakt gjelder ikke Svalbard. Vær oppmerksom på at et ekspedisjonsgebyr tilkommer, se under.
Levering med lastebil
Større varer leveres med lastebil til din tomtegrense. Du finner beregnet leveringsuke på ordrebekreftelsen. Leveringsdag bestemmes av transportøren, og vi i WG kan ikke påvirke denne. Transportøren kontakter deg om levering med et tidsintervall for lossing senest dagen før levering, på telefonnummeret du har oppgitt. Kontakt pr. telefon skjer man–fre mellom kl. 07.00–20.00. Levering skjer normalt på dagtid på hverdager, i høysesong skjer levering også på kveldstid og helligdager.
Levering av større drivhus og hagestuer skjer med lastebil/trailer frem til tomtegrense. Kjøretøyene (lastebil/trailer) er opp til 18 m lange, 3 m brede og 4,5 m høye. Det kreves en fri bredde på 3,5 m og en fri høyde på 5 m på losseplassen. For kranbil kreves også en fri bredde på 3,5 m og fri høyde på 6 m ved lossingsområdet. Er du usikker på fremkommeligheten frem til losseplassen, ta dette opp for diskusjon med selger eller transportavdelingen.
For mer detaljert informasjon se, Leveranse.
Levering postnummer 0001-7099 og 7200-7599
Leveringen av større gods som f.eks. drivhus eller hagestue kommer med kranbil. Du skal være tilgjengelig med å hjelpe til med lossingen. For kranbil kreves også en fri bredde på 3,5 m og fri høyde på 6 m ved lossingsområdet.
Levering øvrige postnummer
Postnummer 7100 – 7199 samt 7600 – 9999: Lastebilen kommer oftest uten baklift eller kran, dette innebærer at kunde skal være behjelpelig med å losse godset for hånd. Dersom du har tilgang til traktor eller truck vil naturligvis det underlette lossingen dersom du har bestillt større varer som f.eks. hagestue, drivhus el.l. Leveranser av drivhus med glass kommer med lastebil/trailer som har baklift.
Viktig! Det er ditt ansvar å oppgi riktig telefonnummer, å sørge for å være tilgjengelig og for å ta imot leveransen i det angitte leveringsintervallet. Du må også sørge for at lastebilen kommer frem. I motsatt tilfelle blir du ilagt en ombestillingskostnad på 1 000 kr. Sørg for at veien er fri, slik at varene kan losses på stedet. Er du usikker på fremkommeligheten på lossestedet, må du ta det opp med transportøren når det avtales levering. Det er du som har ansvar for at lastebilen har farbar vei helt frem til lossestedet. Ekstrakostnader for spesialbil, kranbil eller annet som ikke inngår i den vanlige leveransen, bekostes av kunde.
Kranbil: Komplette hagestuer, drivhus og andre store og omfangsrike produkter leveres med kranbil hjem til deg i postnummerområdet 0000–7599, med unntak av 7100–7199.
Lastebil/trailer: Komplette hagestuer, drivhus og andre store og omfangsrike produkter leveres med vanlig lastebil/trailer hjem til deg i postnummerområdet 7100–7199 og 7600–9999. Dette innebærer at kunde skal være behjelpelig med å losse for hånd, eller eventuelt skaffe traktor/truck for å underlette lossingen.
Forsinkelse av leveranser
Omstendigheter vi ikke rår over (produksjonsbelegg hos underleverandører, transportkonflikter, ulykker, streik, osv.) i tillegg til stort trykk i høysesongen kan føre til at leveranser iblant blir forsinket. følge loven har vi rett til å sende erstatningsvarer dersom noe mangler, er feil eller skadet, og erstatter dermed ikke påløpte kostnader pga. forsinkelse el.l. Dersom du skal avtale tid med håndverker for montering anbefaler vi at du booker tid med dem først etter du har mottatt komplett levering. Dette for å unngå at det påløper ekstra kostnader for deg som kunde – for eksempel dersom håndverkeren debiterer deg for sen av-/ombooking. I Skulle din komplette leveranse bli forsinket (i forhold til beregnet leveringsuke), bruker vi en allerede fastsatt tariff for prisavslag når det gjelder leveranseforsinkelse – utover det forbrukerkjøpsloven sier – som følger:
- 1 ukes forsinkelse medfører ingen kompensasjon i form av prisavslag.
- 2–3 ukers forsinkelse medfører 1 % prisavslag på bestillingsverdien.
- 4 uker eller mer medfører 2 % prisavslag på bestillingsverdien.
Oppdelte leveranser, kompletteringsleveranser eller restordreleveranser medfører ikke prisavslag.
Levering til øyer
Ved levering til øyer uten fastlandsforbindelse leverer vi på bakkeplan ved avgående kaiplass. Enkelte fergeselskaper har som krav at godset må være emballert for sjøfrakt. Dette kan vi gjøre for deg til en fast pris på 995 kr Har du spørsmål, kan du ringe transportavdelingen vår på tlf. 69 83 77 00.
Pakke
Enkelte mindre bestillinger med makslengde på 1,2 meter leveres til et utleveringsdepot i nærheten av leveringsadressen du har oppgitt. Når bestillingen er klar til å hentes på utleveringsdepotet, får du en melding pr. sms, e-post eller brev. Du kan hente leveransen når det passer deg, men senest innen 14 dager. Bestillingen må hentes av den personen som står oppgitt på leveringsadressen.
Godsmottak
Mottakeren må kunne legitimere seg og være myndig. Mottakeren må være behjelpelig ved lossing av leveransen og bistå sjåføren med dette. Kontroller godset sammen med sjåføren, og se til at alt er uskadet, og at antall kolli er i samsvar med fraktseddelen / den håndholdte datamaskinen. Synlige skader og manglende kolli skal noteres direkte på fraktseddelen / den håndholdte datamaskinen før det kvitteres for godset, og skal så snart som mulig etter dette meldes inn via Kundeservice.
Skjulte skader som ikke oppdages ved godsmottak, må meldes inn innen 7 dager via reklamasjonsskjemaet på siden Kundeservice. Det er derfor viktig at du fjerner emballasjen og undersøker alle produktene nøye med en gang du har mottatt leveransen. Dokumenter alltid skadene ved å ta bilde av det, og send bildene med som vedlegg til reklamasjonen. Ta alltid vare på det skadede godset frem til WG har vurdert saken. Hvis du har avtalt med transportøren at godset kan leveres uten mottakskvittering, overlates ansvaret for varene til deg så snart levering er utført.
Åpent kjøp
Ved kjøp i en av våre butikker tilbyr vi åpent kjøp i 30 dager på alle lagervarer. Hvis du vurderer å benytte deg av åpent kjøp, må du huske å ta med kvitteringen på kjøpet. Varen må være ubrukt og i originalemballasjen. Kundeunike varer omfattes ikke av åpent kjøp.
Avbestilling eller angret kjøp – lagervarer
Avbestilling
Som kunde hos WG har du alltid rett å avbestille en vare innen den er levert, men WG har retten til erstatning for alle kostnader som har påløpt innen varen ble avbestilt. Ved avbestilling innen varene er pakket debiteres en fast avgift på 1.000,- for lastebillleveranser, og 195,- for pakkeleveranser. Ved avbestilling etter at varene er pakket, men innen de er levert til deg, debiteres du de faktiske påløpte kostnadene for din ordre innen avbestillingstidspunktet.
Angret kjøp
Ved bestilling hos WG får du alltid en ordrebekreftelse, slik at du kan kontrollere at alt er blitt riktig. Noen ganger må du signere og returnere ordrebekreftelsen før produktene dine blir satt i produksjon. Innen 24 timer må du melde fra om den godkjente ordrebekreftelsen er feil, eller om du vil endre på noe.
Hvis du vil angre kjøpet, må du melde fra til oss via Kundservice på willabgarden.no senest 14 dager etter at du mottok varen. Ved dellevering begynner angrefristen å løpe først når du har mottatt den siste varen. Hvis du ønsker det, kan du bruke Forbrukerrådets angrerettskjema. Det holder at du sender skjemaet innen angrefristen. Ved angret kjøp tar vi en returavgift for lastebilreturer som tilsvarer den reelle fraktkostnaden, og 195 kr for pakkereturer.
Vær oppmerksom på at hvis du unnlater å hente ut en pakke eller ikke tar imot en leveranse, regnes ikke dette som å benytte seg av angreretten. Det å ikke hente ut eller ta imot en pakke/leveranse innebærer alltid at du som kunde blir belastet en ekstrakostnad. For lastebillleveranser er denne kostnaden 1 000,- og for pakkeleveranser 195,-.
Avbestilling eller angret kjøp - Bestillingsvarer(kundeunike varer)
Ved bestilling hos WG får du alltid en ordrebekreftelse slik at du kan kontrollere at alt er blitt riktig. Noen ganger må du signere og returnere ordrebekreftelsen før produktene dine blir satt i produksjon. Innen 24 timer må du melde fra om den godkjente ordrebekreftelsen er feil eller om du vil endre på noe. Om varen avbestilles innen 24 timer debiteres ingen ekstra kostnad.
Etter de 24 timene har du alltid rett å avbestille din ordre dersom ordren ikke er påbegynt hos WG, men debiteres da for alle av WGs allerede påløpte kostnader (materiale, arbeid, fraktkostnader osv). Hvis produksjon eller materialleveranse er påbegynt, har du ikke rett til å angre kjøpet. Angret kjøp er ikke godkjent på bestillingsvarer (kundeunike varer). Dvs. at kjøpet kan ikke angres etter det at varene er levert til deg.
Reklamasjonsrett
WG følger forbrukerkjøpsloven. Dette gir deg rett til å reklamere på drivhus og utendørskomponenter, Komposittgulv (WPC) og glassrekkverk innen 5 år. For øvrige produkter gjelder 2 år. Forutsetningen er at du må bevise at feilen fantes ved kjøp. Bedømming av reklamasjonstilfeller gjøres bl.a. etter bransjestandard SS-EN 12150-2 termisk hardnet sikkerhetsglass, SS-EN 1279 isolasjonsglass, GSB AL 631 Qualicoat lakkert aluminiumsprofiler, SS-EN 390 limtre. Ved en eventuell tvist følger vi Forbrukerrådets beslutning.
Ønsker du å reklamere et produkt går du først og fremst inn via Kundeservice og registrerer en reklamasjon. Er du uenig i WGs konklusjon kan du ha rett å prøve din sak, mer informasjon finner du hos Forbrukerrådet. Ved en eventuell uenighet har vi en dialog rundt det å løse saken sammen og vi følger Forbrukerrådets anbefalinger. For alternativ løsning innenfor EES/EU-land finnes også EU-kommisjonens plattform til hjelp, ec.europa.eu. Her finner du Europeiske kommisjonens nettside: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Garantier
Hagestue
Generelt – WG gir ingen garantier for vind- og vanntetthet når det gjelder skyvepartier/vinduer/faste vinduer i seriene WG25–82. Likeledes gis det ingen garantier for fullstendig kondensfrie glasspartier og tak. Ved mangel på tilstrekkelig ventilasjon, hurtige temperaturendringer, fuktavgivende gjenstander som planter, betongdekke, fuktig mark etc. kan det oppstå kondens.
Vi anbefaler å alltid benytte fagpersoner som løser overgang og montering mot fasade og grunn for maksimal tetthet. Våre produkter skal alltid kompletteres med fullstendig overgang/tilkobling mot vegg og grunn. WG erstatter ikke oppståtte skader pga. feilaktig montering; eventuell demontering, eventuelle følgeskader, transport, arbeidslønn mm. WGs garantiforpliktelser omfatter heller ikke feil forårsaket av kjøper eller en annen person som kjøperen har betrodd produktet. Garantiforpliktelsene gjelder ikke når monteringsanvisning/vedlikeholdstips ikke er fulgt. Viktig er at alt byggematerial, innredning og utstyr er beregnet for utendørs bruk. WG anbefaler aldrig heltre-gulv(not/fjær-gulv) eller sugende trematerial som f.eks. sponplater i våre hagestuekontruksjoner. Tenk på å alltid melde fra til forsikringsselskapet ditt når du har bygd hagestue. Ved skader forårsaket av værfenomener må du snarest kontakte ditt forsikringsselskap.
Partier – 5 års garanti mot konstruksjons- og materialefeil. Garantien gjelder også glass med hensyn til fabrikasjonsfeil (vi følger Svensk Planglasförenings bestemmelser). Garantien omfatter ikke feil forårsaket av unormal slitasje. 5-årig garanti mot punkterede glasskassetter på våre isolasjonsglass. Garantien gjelder ikke ved krakelerte glass.
Isolasjonstak – 10 års garanti mot nedbryting av solstråler (UV-stråler) og misfarging (at plasten gulner, denne garantien forutsetter at takplatene er montert rett vei), under forutsetning av at monterings- og vedlikeholdsanvisningen er fulgt. Organisk tilgroing forårsaket av miljøet i omgivelsene omfattes ikke av våre garantier.
Drivhus
Generelt – WG gir ingen garantier for vind- og vanntetthet når det gjelder våre drivhus. Likeledes gis det ingen garantier for kondensfrie glass- og aluminiumsflater. Ved mangel på tilstrekkelig ventilasjon, hurtige temperaturendringer, fuktavgivende gjenstander som planter, betongdekke, fuktig mark etc. kan det oppstå kondens. Vi anbefaler alltid å møblere drivhuset med møbler som er beregnet for utendørsbruk.
WG erstatter ikke påløpte kostnader for feilaktig montering; eventuell demontering, eventuelle følgeskader, transport, arbeidslønn mm. WGs garantiforpliktelser omfatter heller ikke feil forårsaket av kjøper eller en annen person som kjøperen har betrodd produktet. Garantiforpliktelsene gjelder ikke når monteringsanvisning/vedlikeholdstips ikke er fulgt. Tenk på å alltid melde fra til forsikringsselskapet ditt når du har bygd drivhus. Ved skader forårsaket av værfenomener må du snarest kontakte ditt forsikringsselskap. Tenk på å komplettere ditt drivhus ved å forlenge vår unike Drivhusforsikring – som gjelder helt uten egenandel.
Glass – 5 års garanti mot konstruksjons- og materialefeil. Garantien gjelder også glass med hensyn til fabrikasjonsfeil (vi følger Svensk Planglasförenings bestemmelser). Garantien omfatter ikke feil forårsaket av unormal slitasje. 5-årig garanti mot punkterede glasskassetter på våre isolasjonsglass. Garantien gjelder ikke ved krakelerte glass.
Aluminiumsreisverk – 12 års garanti på materiale- og bearbeidingsfeil. Gjelder ikke ved vindstyrker på over 21 m/s. Drivhusprofiler i ubehandlet aluminium har naturlige fargevariasjoner. Fargevariasjoner, f.eks. mørkere områder eller linjer på ubehandlet aluminium, regnes derfor ikke som feil eller grunnlag for reklamasjon av WG. Ved tvist/skader basert på vindstyrke følges rapporter fra offentlige værstasjoner.
Drivhus Green Room og Euro-Serre – 5 års stormgaranti ved vindstyrke på opptil 32,7 m/s (øvre grense for storm). For øvrig gjelder også for Green Room 12 års garanti på material- og bearbeidingsfeil. Gjelder ikke ved vindstyrker på over 21 m/s etter 12(5+7) år. Ved tvist/skader basert på vindstyrke følges rapporter fra offentlige værstasjoner.
Isolasjonsplast – 10 års garanti mot nedbrytning av solstråler (UV-stråler) og misfarging (gulning), under forutsetning av at monterings- og vedlikeholdsanvisningen er fulgt. Tilgroing forårsaket av miljøet i omgivelsene omfattes ikke av våre garantier.
Øvrig
Komposittgulv – 10 års garanti mot muggangrep, råte og sprekker. Dette er under forutsetning av at monterings- og vedlikeholdsanvisningen er fulgt.
Glassrekke – 5 års garanti mot bearbeidings- og materialfeil. Dette er under forutsetning av at monterings- og vedlikeholdsanvisningen er fulgt. Garantien gjelder også glass med hensyn til fabrikasjonsfeil (vi følger Svensk Planglasförenings bestemmelser).
Priser og katalogens gyldighet
Prisene i hovedkatalogen for 2024 gjelder inntil videre, men ikke lenger enn til ny katalog distribueres i 2025 eller en prisjustering i løpet av inneværende år utføres. Vi forbeholder oss retten til å justere prisene basert på prisøkninger, valutaendringer, devaluering, momsendringer eller lignende forhold som ligger utenfor vår kontroll. Alle priser er inkludert MVA. For kampanjeprodukter gjelder prisreduksjonen kun i den aktuelle kampanjeperioden.
Import / eksport
WG har hovedkontor, produksjon og lager i Sverige. WG besørger fortolling og moms til Norge, og betaling ved levering i Norge skjer i NOK inkludert norsk merverdiavgift. Vilkårene samt priser i norsk katalog og norsk nettsted gjelder kun Norge. For informasjon om vilkår i Sverige, Danmark og Finland vennligst se våre landsspesifikke nettsteder.
www.willabgarden.se
www.willabgarden.dk
www.willabgarden.fi
Force Majeure
Willab Garden AB fritas for straff for å unnlate å oppfylle enkelte forpliktelser i henhold til denne avtalen. Dette gjelder dersom unnlatelsen skyldes omstendigheter de er fritatt for som nevnt under, og disse omstendighetene vanskeliggjør, forhindrer eller forsinker oppfyllelsen av avtalen.
Fritatte omstendigheter gjelder blant annet tiltak eller unnlatelser fra myndigheter, ny eller endret lovgivning, konflikter i arbeidsmarkedet, blokade, brann, flom, sabotasje, pandemi, krig, materialmangel i markedet, transportforsinkelser, leveransestopp fra underleverandør pga. materialmangel/uventet prisøkning eller større ulykker. Force majeure omfatter beslutninger fra myndigheter som på en negativ måte påvirker marked og produkter.
Forbehold
Vi i WG forbedrer og utvikler kontinuerlig våre produkter i samarbeid med våre underleverandører. Vi forbeholder oss derfor retten til å foreta løpende konstruksjonsmessige endringer. Vi tar dessuten forbehold om eventuelle skrivefeil, trykkfeil og avvik i fargegjengivelsen av tekniske årsaker.
Bestillinger kan bli annullert dersom varen er bestilt til en feilaktig eller urimelig lav pris. Vi henviser alltid til gjeldende priser/kampanjepriser, og ved tilfeldige feil på f.eks. nettstedet vårt forbeholder vi oss retten til å annullere ordrer som er bestilt til en pris som ikke samsvarer med markedsførte priser / kampanjepriser i andre kanaler.
Reklame
Du som får reklametilbud fra oss, kan selvfølgelig velge bort disse nederst i e-posten du har mottatt, eller så kan du sende oss en e-post så hjelper vi deg med dette: info@willabgarden.no